O čem je studium ICT metodiků, jaké jsou rozdíly ve školicích střediscích? Kde najdete informace o studiu?
Akreditované studium vychází z vyhlášky 317/2005 upravené vyhláškou 412/2006, která jej specifikuje v § 9 v. Dále je upraveno ve standardu vydaném MŠMT, který slouží jako podklad pro akreditaci jednotlivých studijních programů. Je tedy logické, že jednotlivá akreditovaná školení jsou si podobná. Projdeme krátce společné znaky a soustředíme se na rozdíly mezi jednotlivými studijními programy. V přehledu jsou uvedena střediska, která dodala alespoň některé informace.
Školení je pořádáno v mnoha různých místech celé ČR. Na mapě a v dalším textu jsou uvedena jen školicí střediska, která poskytla potřebné informace. Z šetření plyne, že zeměpisné rozložení je poměrně rovnoměrné a v některých městech je i více akreditovaných programů.
- Brno
- České Budějovice
- Cheb
- Chomutov
- Karlovy Vary
- Liberec
- Ostrava
- Pardubice
- Plzeň
- Praha
- Tábor
Společné znaky studia
- Náplň studia (mimo projektů ESF)
- Kompetence (viz článek „Náplň práce ICT metodika“)
- Závěrečná zkouška
- Obhajoba závěrečné práce
Náplň studia
- Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie
- Využití počítače ve vzdělávacím procesu – 3 vybrané okruhy
- Hygiena, ergonomie a pravidla bezpečnosti práce s ICT
- Autorské právo, bezpečnost na internetu, netiketa
- Tvorba ICT plánu školy, interakce ICT a RVP
- Informační systém školy, webová prezentace školy
- Vedení školních žákovských projektů
- Příprava školních projektů (v rámci ČR, EU)
- Moderní technologie – aktuální informace, užití ve škole
- Počítač a volný čas dětí a mládeže
- Užití ICT ve speciální pedagogice
- Principy a možnosti počítačových sítí
- Anglické termíny pro oblast ICT a moderní edukace
- Aktuální zdroje informací a výukových objektů na internetu
Rozdíly studia (podle čeho si vybrat)
- Časová organizace studia je velmi rozdílná. Můžeme ji shrnout do tří základních typů:
- Odpolední, dopolední výuka
- Bloková výuka
- Víkendová výuka
- Cena se sice liší, ale asi nebude hlavním kritériem pro výběr školicího střediska.
- Projekty financované EU nejsou zařazeny do všech studijních programů, a tak by Vás mělo zajímat, jestli se při studiu naučíte připravovat projekty a být úspěšní při čerpání evropských peněz.
- Pojetí studia je vesměs závislé na poskytovateli vzdělání. Záleží na Vás, jestli dáváte přednost akademičtějšímu nebo praktičtějšímu pojetí studia. Doporučuji informovat se u stávajících frekventantů.
- Zkouška souborná (test a dvě praktické úlohy) po roce studia je povinná jen u studijních programů akreditovaných na 3 a 4 semestry.
- Rozsah závěrečné práce se také liší, což souvisí s pojetím práce (jen teoretická x teoretická a praktická). Časově bude vypracování obou typů přibližně stejně náročné.
Některá školicí střediska také nabízí pro absolventy další výhody ve formě balíčků služeb. Například u nás mají absolventi k dispozici i po ukončení studia zdarma vlastní publikační systém, možnost používat „náš“ LMS Moodle pro neomezený počet žáků a učitelů „jejich“ školy.
Studium ICT metodiků zahájilo v ČR do jara 2007 kolem 400 učitelů. Pro základní orientaci zájemců o studium uvádím zkrácenou verzi tabulky s přehledem školicích středisek řazených abecedně, které mi poskytly informace o studiu. Podrobná tabulka je k dispozici ve formátu xls a obsahuje podrobnější informace o studiu, kontaktní adresy a odkazy na webové stránky. Aktuální nabídku školení jednotlivých středisek najdete v záložce Školení, kde mohou údaje doplňovat i další střediska tak, jak budou začínat nová školení.
Subjekt | Místo | Semestry | Cena | Studující |
MZLU v Brně | Brno | 3 | 12000 | 110 |
FI MU Brno | Brno | 3 | 19500 | 0 |
PF JČU ČB | České Budějovice | 3 | 13800 | 15 |
ZVAS | České BudějoviceTábor | 3 | 12000 | 0 |
Gymnázium Cheb | ChebKarlovy VaryPardubicePlzeňPraha | 2 | 12800 | 76 |
TU v Liberci | Liberec | 4 | 18000 | 0 |
CVO PřF OSU Ostrava | Ostrava | 4 | 15800 | 40 |
OSU | Ostrava | 4 | 16500 | 8 |
SPŠ Ječná Praha | Praha | 3 | 12000 | 25 |
Přeji Vám hodně štěstí při volbě školicího střediska a trpělivost při studiu.